Noting the centennial of Lithuanian poet and filmmaker Jonas Mekas, Index will be hosting a three part screening series showing Mekas’ experimental diary film Walden from 1968. Using Walden as a point of departure, the series will spotlight Mekas’ important role as enabler, organizer, connector of people, and devout advocate for art.
When premiering the three hour long Walden, Mekas created a schema, a sort of map guiding viewers through the film. The brief introductory text to the map states that “the Author won’t mind (he is almost encouraging it) if the Viewer will choose to watch only certain parts of the work (film), according to the time available to him, according to his preferences, or any other good reason”. Following this logic, each session will contain the screening of one of Walden’s six reels, followed by a discussion between invited guests.
This first session is inspired by Mekas’ role in creating Anthology Film Archives and his legacy of fighting censorship and championing the work of queer filmmakers. It will focus on building archives for material which has been misrepresented or excluded in traditional writings of history, and methods for promoting and disseminating queer art.
Isabella Tjäder, Curator of Learning at Index, will moderate a discussion between Anna Linder, SAQMI – The Swedish Archive for Queer Moving Images; Augustas Čičelis, Lithuanian Queer Archive; Johan Sundell, Arkivet för Rosa Brus; and Laima Kreivytė, curator, writer and founding member of the queer feminist artists’ collective Cooltūristės.
Time: 18:00 – 20:00 Place: The Swedish Contemporary Art Foundation, Kungsbrostrand 19, Stockholm
Diaries, Notes and Sketches pt 2: Critique, contemplation and editorial outlooks is scheduled for 20 January 2023 Diaries, Notes and Sketches pt 3: Poetic cinema and polyphonic practices is scheduled for 28 January 2023
The series is produced by Index in collaboration with the Lithuanian cultural attaché in Sweden, Finland and Denmark. It is produced in partnership with Lithuanian Culture Institute.
Under Cinema Queer presenterar Arkivet för Rosa Brus en serie ljudverk som producerades 2020-2022 som beställningsverk med temat plats som utgångspunkt.
The Archive of Pink Noise presents five queer sound pieces during the film festival Cinema Queer. The pieces were produced as commissioned works in 2020-2022 and have the theme of place as a starting point.
Under 2021/2022 har det queera ljudarkivet ”Arkivet för Rosa Brus” beställt en serie ljudverk som utforskar och gestaltar olika former av platser. På torsdag 24/3 firar vi releasen av artisten, konstnären och skådespelaren Zhalas verk, North Node, på Side Track i Stockholm! (Obs. Verket kommer att spelas innan 22.00)
NORTH NODE: ”A Pleiadian star trapped in a past life on their way to the North node. Like ultra violet angelic fire with a turquoise skeleton it hovers in between galaxies. One night it reaches the planet Ketu to get some rest and starts to receive messages of acceptance.”
ARKIVET FÖR ROSA BRUS Arkivet för Rosa Brus (AfRB) är ett queert ljudarkiv som betraktar ljud som bärare av historia och syftar till att samla, arkivera och publicera queer kulturproduktion i ljudform. Detta gör vi i samarbete med andra arkiv, kulturarbetare, aktivister och forskare. Genom insamling, arkivering och publika arrangemang, utforskar de tillsammans med deltagarna vad rosa brus och ett queert ljudarkiv kan vara.
AfRBs arbete görs i samarbete med kulturföreningen Tupilak med stöd från Kulturbryggan.
PLATS: Side Track, Wollmar Yxkullsgatan 7, Stockholm DATUM: Torsdag 24/3 TID: 18.30-01.00 FRI ENTRÉ
Söndag 20 februari har vi glädjen att tillsammans med Weld fira release för Imri Sandströms performanceverk UMEQUEER och Christine Bylunds ljudverk Collateral Sounds. Två verk som båda är delar av en serie av fem beställningsverk som under 2021-2022 görs genom Arkivet för Rosa Brus.
Plats: Weld, Norrtullsgatan 7, Stockholm Tid: 18.00 Fri entré
Tillgänglighet: Lokalen är anpassad för personer med funktionsvariationer. Läs mer.
UMEQUEER – Ett perfomance av Imri Sandström. Med Imri Sandström, Malin Arnell och Mar Fjell.
UMEQUEER är en karta över platsspecifika queera minnen från Umeå, en väv av anonyma röster. Verket är en komposition över gemenskap och plats och denna gemenskaps olikheter och egenheter – en kraft, ett alltid oavslutat ”oss” som över tid på olika sätt har genomsyrat Umeå. Det är en hyllning till det myller av röster, minnen, erfarenheter och kopplingar som är så mycket större och alltid, alltid rör på sig.
Imri Sandström är konstnär och forskare. Hon arbetar transdisciplinärt med text, bild och ljud, ofta utifrån områden som historia, språk och performativitet. 2019 doktorerade hon i konstnärlig forskning, inom fältet litterär gestaltning, med avhandlingen Tvärsöver otysta tider / Across Unquiet Times.
Collateral Sounds (Sidoskada) är en samling röster/ljud/berättelser från svenskar med normbrytande funktionalitet som isolerat sig under den globala covid-19-pandemin. Verket utgår från ett enda utrymme inneslutet mellan fyra väggar. Inom denna ram vecklas en väv av ljud ut, ett DIY -collage som använder sig av det som finns till hands inomhus när utomhuset inte är ett alternativ; dagliga rutiner, hjälpmedel, pillerkartor, kaemaskiner och tiden som går, i en ständig rörelse mellan en individuell berättelse och en kollektiv upplevelse.
Christine Bylund är doktorand i etnologi vid Umbejen Universitähta (Umeå universitet) och jobbar konstnärligt med scenkonst, ljud och text.
Arkivet för Rosa Brus (AfRB) betraktar ljud som bärare av historia och syftar till att samla, arkivera och publicera queer kulturproduktion i ljudform. Detta gör vi i samarbete med andra arkiv, kulturarbetare, aktivister och forskare. Genom insamling, arkivering och publika arrangemang, utforskar vi tillsammans med deltagarna vad rosa brus och ett queert ljudarkiv kan vara.
AfRBs arbete görs i samarbete med kulturföreningen Tupilak med stöd från Kulturbryggan.
Release for Imri Sandström’s performance work UMEQUEER and Christine Bylund’s sound work Collateral Sounds. Two works that are both part of a series of five commissioned works that in 2021-2022 will be made through Arkivet för Rosa Brus.
UMEQUEER is a map of site-specific queer memories from Umeå, a web of anonymous voices. The work is a composition over community and place and the differences and peculiarities of this community – a force, an always unfinished ”us” that over time has permeated Umeå in different ways. It is a tribute to the multitude of voices, memories, experiences and connections that are so much bigger and always, always moving.
Imri Sandström is an artist and researcher. She works transdisciplinary with text, image and sound, often based on areas such as history, language and performativity. In 2019, she received her doctorate in artistic research, in the field of literary composition, with the dissertation ”Across Unquiet Times”.
Collateral Sounds (Sidoskada) A collection of voices / sounds / stories from Swedes with norm-breaking functionality that has isolated itself during the global covid-19 pandemic. The work is based on a single space enclosed between four walls. Within this frame, a web of sound unfolds, a DIY collage that makes use of what is available indoors when the outdoors is not an option; daily routines, aids, pill maps, coffemachines and the time that passes, in a constant movement between an individual story and a collective experience.
Christine Bylundis a doctoral student in ethnology at Umbejen Universitähta (Umeå University) and works artistically with performing arts, sound and text.
The archive for Rosa Brus (AfRB) considers sound as a carrier of history and aims to collect, archive and publish queer cultural production in sound form. They do this in collaboration with other archives, cultural workers, activists and researchers. Through collection, archiving and public events, they explore with the participants what pink noise and a queer sound archive can be.
AfRB’s work is done in collaboration with the cultural association Tupilak with support from Kulturbryggan.
As part of a series of panel talks, the queer sound archive The Archive of Pink Noises has invited scholar Marietta Radomska and artist Mary Maggic to discuss the emerging scholarly and artistic field of “queer ecologies” based in their own scientific and artistic practices.
How can we imagine and critically understand the relations between life/death, living/non-living, human/non-human in a world of evironmental toxicities and hormone biopolitics from different queer ecological and/or ecophilosophical perspectives? What role can art play as a political tool in this endeavour? Conversely, what role can science and critical theory play in one’s art practices? What arenas of public discourse are the most important and urgent ones in which to intervene politically? And what methods and methodologies can one develop in one’s own science and art practices?
The duration of the talk is approximately 60 minutes, with time for questions after the main talk.
MARY MAGGIC Mary Maggic (b. Los Angeles, ’91) is a non-binary artist working at the intersection of cultural discourse, body and gender politics and ecological alienations. Using biohacking and public amateurism as a critical practice of care, Maggic investigates the micro-performativity of hormones and works collaboratively to demystify their molecular colonization. https://maggic.ooo
MARIETTA RADOMSKA Marietta Radomska, PhD, Assistant Professor in Environmental Humanities, Linköping University (Unit Gender Studies), Sweden; director of The Eco- and Bioart Lab; co-director of The Posthumanities Hub; and co-founder of Queer Death Studies Network. She works at the intersection of posthumanities, philosophy, queer death studies, and visual culture. www.mariettaradomska.com
On Saturday, the Archive of Pink Noise, arranges a workshop with Dgeral at Trans Fest Stockholm on circuit bending. The workshop is free, you just need to register!
CIRCUIT BENDING is the technical manipulation of low voltage devices to create musical instruments or experimental sound generators. With free style and random bases. NOISE makers!
The technique consists of connecting and modifying various electronic components in a device to remount them for sound experiments. The term ”circuit bending” was coined by Reed Ghazala in the 60s, one of the pioneers of this technology. Sure there were more who did the same, but not named …The workshop ”Queer(y)ing Circuits” consists of a shorter theoretical review of what ”circuit bending” is, the materials needed as well as a practical exercise (basic intervention on the toy or keyboard, 1 Audio jack and 1 different effects).
The workshop is given by Gerald, DJ and producer Dgeral (Miniteka/SWEAT – Stockholm).The workshop is free to attend, though you have to register in advance both for Transfest STHLM 2021 as well as for the workshop (limited amount of slots, only 7)
Ett samtal om arkivering som brusig förmedling av berättelser. Riksarkivet 13/11,
Med Patrik Steorn, Anna Linder och Olov Kriström, 2021
Hur kan queera arkiv motverka historiska tystnader och omvandla det som tidigare har dömts ut som obegripligt brus till att istället bli begriplig röst?
Arkivet för Rosa Brus bjuder in till ett samtal på Riksarkivet i Göteborg om det queera arkivets möjligheter och dess relation till konstnärlig och curatoriell praktik. Hur gestaltar en historien? Hur berättar en konsten? Hur kan det queera arkivet, förkroppsligat i curatorn och konstnären, förhålla sig till historieskrivning och den brusiga förmedlingen av dess berättelser?
Deltagare: Patrik Steorn – Museichef för Göteborgs konstmuseumOlov Kriström – Arkivarie och grundare av QRAB (Queerrörelsens arkiv och bibliotek) Anna Linder – Konstnär, curator och konstnärlig ledare för SAQMI (Swedish archive for queer moving images)
Inträde: Gratis Datum: 13 November Tid: kl 16.00 Plats: Riksarkivets Hörsal, Arkivgatan 9 A, Göteborg
Tisdag 5 oktober har vi premiär för Khaled Alesmaels ljudverk Airports/ Matarat på Cinema Queer! Ett verk som är en del ur en serie av fem beställningsverk som under hösten görs genom Arkivet för Rosa Brus.
I sitt senaste ljudverk Airports/ Matarat leker Khaled Alesmael med den klassisk stil som var typisk för radiostationer i 90-talets Damaskus. I verkets första del läser Alesmael ur sin novell: At the Gent’s Room som fångar ett ömt möte mellan två muslimska män på Heathrows flygplats. I verkets andra del intervjuar han den fransk-libanesiske aktivisten Hadi Mouselly om när de träffades i Barcelona. Hadi berättar om sitt liv som en queer muslimsk man i transit mellan Libanon och Europa samt om sitt senaste verk Belly Dance Vogue som han gjorde under lockdown 2020.
Khaled Alesmael (Han/honom) född i Deir Ezzor och uppvuxen i Damaskus, arbetade som journalist i stora huvudstäder i MENA och Europa. Han har fått asyl i Sverige 2014.
Khaled är författare, filmskapare och podcaster. Hans debutroman, Selamlik har publicerats på svenska och tyska. Han skriver om queera män i Mellanöstern. Hans senaste fackbok En port till havet berättar om nio unga homosexuella män från nio arabiska länder. Khaled vann Sveriges Radios Novellpris 2020. Han vann ett specialpris som bästa regissör på Göteborgs Filmfestival 2019. Khaled Alesmael fortsätter att skriva, framföra uppläsningar, arbeta med konstnärliga projekt och stödja mänskliga rättighetsfrågor.
Alesmael har även curerat musik till verket från Syrien och Libanon: Matarat/ Airports av Kinan Adme Massinakum av Sabah Brounzi av Samir Hanna Diaspora/ Halasamr av Eido Elfakir
Premiär: 5/10 kl 17.00, M/S Borgila Södermälarstrand kajplats 16. Därefter finns verket tillgängligt under hela festivalen i den lilla bion. För mer info och biljettköp, besök www.cinemaqueer.se
…………
Thuesday 5 October is the premiere of Khaled Alesmaels fantastic audio work Airports/Matarat at Cinema Queer.
In this audio piece, Khaled Alesmael brings back the classic and old-fashioned style of the radio stations from Damascus in the 90s. He reads his novella At the Gent’s Room which captures a tender moment between two gay Muslim men at Heathrow airport. In the second part, he interviews Lebanese French artivist Hadi Mouselly as they meet in Barcelona. Hadi speaks about his life as a queer Muslim man in-between Lebanon and Europe and talks about his short Belly Dance Vogue which he made during the 2020 lockdown.
The audio piece is released in collaboration with Arkivet för Rosa Brus. Airports/ Matarat is part of a series of five commissioned works that will be released during the autumn through Arkivet för Rosa Brus.
Khaled Alesmael (He/him), born in Deir Ezzor and raised studied in Damascus, worked as journalist in major capitals in MENA and Europe. He’s been granted asylum in Sweden in 2014.
Khaled is an author, filmmaker and podcaster. Hi’s debut novel, Selamlik’s been published in Swedish and German. He writes about queer men in the Middle East. His latest creative-non-fiction book En port till havet which tells the stories of nine young gay men from nine Arab countries. Khaled won the Radio Novella Prize by the Swedish Radio in 2020. He won a special prize as the best director and scenarist at Göteborg Film Festival 2019. Khaled Alesmael continues to write, perform readings, work on artistic projects, and lends support for human right issues.
Khaled selected music from Syria and Lebanon to play: Matarat/ Airports by Kinan Adme Massinakum by Sabah Brounzi by Samir Hanna Diaspora/ Halasamr by Eido Elfakir
Premiere: 5/10 at 17.00, M / S Borgila Södermälarstrand berth 16. After that, the work is available throughout the festival in the small cinema. For tickets and more info, visit www.cinemaqueer.se
Under året har Arkivet för Rosa Brus bjudit in fem stycken konstnärer att skapa ljudverk som på något vis utgår från en plats. Det är med glädje vi nu får presentera det första av dessa verk, Leo Correia de Verdiers Strandsättningar. Ett ljudverk som behandlar kropp, moderskap, havet och Köpmanholm. Så här beskriver Leo själv sitt stycke Strandsättningar:
”I knappt fyra år bodde jag i Köpmanholm, på norra änden av ön Yxlan i Roslagen. Från det att mitt barn var åtta månader tills han var nästan fyra och ett halvt år. Jag vävde ihop det här stycket runt tankar på kroppen på en plats, våra kroppar på de platser där de är. Kanske i synnerhet min egen kropp på en plats, och som en plats där den varit.
Både kroppen och platsen skildras i stycket som ganska mekaniska, som det som händer och rör sig i dem. Min mekaniska kropp som uppslukar den plats där den är. Moderskroppen, min kropp som är mamma till mitt barns kropp.
I och med platsen det handlar om, handlar det också mycket om havet. Havet som är livets ursprung och i någon mening hela jordens moderskropp.
Stycket består av fältinspelningar från Köpmanholm, inspelningar av min egen kropp, sinustoner, processering och rundgångar i en stor plåt och kamfilter.”
——————
Leo Correia de Verdier är tonsättare och arbetar mycket med de sociala aspekterna av musik. Många av hennes stycken har rituella kvalitéer. De utforskar hur människor uppfattar musik i nya eller oväntade situationer och vilka värden och betydelser olika situationer ger musiken som uppförs under dem. Existerande ritualer är förknippade med betydelser, maktstrukturer och trossystem. Varje gång vi uppför ett stycke musik skulle vi kunna återuppfinna konsertformen. Eller skapa en ny ritual med nya betydelser, ideal och förutsättningar.
Hon skriver för de flesta sorters ensembler, från solooboe över harpa, symaskin och elektronik till kör och orkester. Leo har skrivit musik för bland andra Hidden Mother, Duo EN.D.E., Stockholms Läns Blåsarsymfoniker och Pärlor för svin.
Leo har studerat vid Kungl. musikhögskolan för bl.a. Karin Rehnqvist, vid musikhögskolan i Piteå, Gotlands tonsättarskola och Janáčkova konservatoř v Ostravě.
——————
Releasekonsert av Leo Correia de Verdiers Strandsättningar
Musik och ljudkonst av: Hanna Hartman, Siri Landgren, Malin Holgersson och Maria W Horn
Live: Leo Correia de Verdier spelar Stygn för symaskin och elektronik
Lördag 21 Augusti medverkar vi i det här fina dagsprogrammet som görs av Kulturhusets Kuturbibliotek. Vi kommer att prata om tystnad, brus och queer arkivering samt presentera delar ur arkivet.
För fåglarna utgår från en tystnad. Stiltje och tragedi har ersatt rörelser utåt och framåt med inåt och uppåt. Allt fler har uppmärksammat fåglarnas sång och himlavalvets dans. Titeln anspelar på uttrycket for the birds: det värdelösa. Duvor, fiskmåsar och en och annan vilsen duvhök cirkulerar över Sergels torg. De har talat till oss om hunger och längtan. Under programmet på taket svarar författare, konstnärer och musiker.