Anna Gavanas

Anna Gavanas har gjort egen musik under namnet Gavana sedan 2008 och har släppt fyra EPs på det svenska skivbolaget Meerkat Recordings (den femte, Greek Dub, kommer ut hösten 2020): Greek Acid, Malaga Nights, Culture Vulture och Vicious Vibrations, som alla har spelats flitigt i Sveriges Radio och i synnerhet ”Elektroniskt i P2”. Låten El Andaluz från Malaga Nights blev en hit i Colombia (!) och EPn listades som ”hot pick” av Sattelite Records i New York. Gavana har remixat och samarbetat med andra artister (som Carosnatch och Rona Geffen) och släppt musik som del av två dous: Pufferfisk och Bass Trolls. 

Gavana producerar sin musik utifrån en bakgrund som vinyl-DJ sedan 1990-talet och har spelat på de flesta klubbarna i Stockholm (resident DJ på bland annat LASH sedan 1990-talet till idag) men även i övriga Sverige och utomlands.  

Anna Gavanas är dessutom författare och socialantropolog till yrket och har skrivit en rad böcker om elektronisk dansmusikhistoria — med queera, feministiska, antirasistiska och klassanalyser i fokus: Rundgång: genus och populärmusik (Makadam 2009), DJ Culture in the Mix: Power, Technology and Social Change in Electronic Dance Music (Bloomsbury 2013), Musikens makt (Makadam 2018) samt forskarantologin A collaborativ approach to understanding the contemporary creative economy (kommande på Routledge Focus 2020). 2016 publicerade Gavanas DJ-liv: Historien om hur diskjockeyn erövrade Stockholm (Gidlunds förlag) tillsammans med Anna Öström. 2020 publicerade Gavanas den uppmärksammade boken Från Diskofeber till Rejvhysteri i den svenska dansmusikhistorien (Stockholmia förlag). 

Crossfaders är en dokumentärvideo från queera klubbmiljöer/ aktörer som spelades in i Stockholm och New York för snart 20 år sedan (2002), av Anna Gavanas med hjälp av Tan Nguyen (filmning, klippning) och Niclas Merits (ljud). Dokumentären utforskar bland annat genus och sexualitet bland DJ:s förhållande till ljud och teknologi. Medverkade i Stockholm var bland andra Anna Öström från musikkafeet och klubben Svaj. I New York medverkade bland andra Queerbhangra DJn och klubbarrangören Rekha, Tara Rodgers, som drivit plattformen Pink Noises och författat boken med samma namn. Dessutom medverkade DJn och producenten Mutamassik, DJn Lejla från Sister NYC/ Sister SF samt FTM/transgender DJn Ethan i New York.   

Låten Technomad Communitas komponerades och producerades av Gavana år 2010 och återspeglar med hjälp av ljud den euforiska och kollektiva känslan av att komma ut på queera dansgolv, influerad av New Order’s låt ”bizarre love triangle.”Musikvideon till låten gjordes av Martin Borell, som samarbetade med Bitte Andersson i filmprojektet Dyke Hard. Anna Giertz gjorde illustrationer till låten i den queerfeministiska kulturtidskriften Ful 02 2010.  

”The track Technomad Communitas seeks to convey the especially carnivalesque character of experience on dance floors and outdoor festivals. It is influenced by the retro sounds of 1980s New Wave, which trigger collective memories of ”coming out” to the EDM dance floor. The track conveys the chaos and determination, and the revolutionary, infectuous and irresistible build up of comm-uni-tas.” 

Låten Hård och Hårig komponerades och producerades av Gavana år 2009 som en 90tals techno/ hardcore/ gabber tolkning inspirerad av  Gunilla Grundströms framträdande ”Fittan Sticker Fram” som hon framförde i Idol år 2004. Idén om att göra en version kläcktes av Carolina Falkholt och Gavana fick inspelningar med Gunilla Grundströms sång via hennes kompis Seka. År 2011 framfördes låten på eventet Ful Space på Göteborgs Konsthall, till dans och skrål av Gunilla Grundström själv. (bilder finnes) 

Remixer av Gavana som utforskar queera ljud: 
Rona Geffens Just Fuck Me (2014) (som Gavana fått kontakt med via nätverket via Female Pressure)  

Caro Snatch To Do List (2014) (som Gavana fått kontakt med via Female Pressure och Leeds-kollektivet Anorakism)  

Anna Gavanas gjorde tre intervjuer år 2015 i samband med boken DJ-liv (som skrevs tillsammans med Anna Öström och gavs ut på Gidlunds förlag 2016) med tre queera aktörer som varit oerhört inflytelserika i Stockholms queerklubbhistoria: DJ Pamela, Tilde Gray och Asynja Gray. I intervjuerna berättar de om queera rum och ljud genom historien, om sina erfarenheter och influenser.  

https://annagavanas.com/
https://djhistorien.com/

Från redaktionellt urval.

Angående Oxens År – Premiär för EP och video av MAKEMAKE

Angående Oxens År – MAKEMAKE

6 Juli 2021 släppte Maja Darkest Karlsson aka MAKEMAKE ny musikalisk magi i form av EP’n Angående Oxens År, på Arkivet för Rosa Brus! I samband med detta släppte också MAKEMAKE och SAQMI videon till låten WORK III. Lyssna till Angående Oxens År och läs Majas egna ord om tillblivelsen av verket:


MAJA DARKEST KARLSSON PRESENTERAR
ANGÅENDE OXENS ÅR
EN EP MED MAKEMAKE OCH VÄNNER

Sida A, “Inte Vi”, föddes på en balkong i utkanten av huvudstaden där en del av mitt hjärta bor, med en mobil-inspelning av den eviga rivningen eller renoveringen av huset mittemot. Jag tänkte göra lite techno inför kvällens Style By Magic-set. På sistone hade jag sett FÖR många “dialogpoliser” på torget utanför kiosken och så letade jag upp det episka youtube-klippet från 2013 och loopade. Det var så musikaliskt med en gång – om än sorgligt och obehagligt – att låten ville skriva sig själv.

Rami, Moster Leif, Elina, Ylva och Aelly har generöst gjort denna låt – och EP – så mycket finare och större och mer magisk än vad jag hade kunnat som ensamvarg. This community thing is the shit! Jag är så tacksam. Alla dessa har gett och ger av sig själva day after fucking day. Och nu har dom dessutom hjälpt mig att göra en 8-delars mini-symfoni om samhällets repressalier OCH äckliga blickar på subhumans.

Stort tack till Arkivet för Rosa Brus och SAQMI för att de vill släppa den här. Det kändes rätt att börja med en arkivering. Och ett homosexuellt sammanhang. Vi får väl unna oss lite mys!

Jag har tvekat att kalla Inte Vi för en MAKEMAKE-låt. Den står med en av sina tentakler i min nya genrekollaps. Efter att ha blandat allt jag kunde inom musik var det bara en tidsfråga innan det skulle börja läcka mellan MAKEMAKE, Style By Magic, Le Bombe, A Hand In The Darkness, Just Like A Boy, 53CR37… och konstnären, ljuddesignern och f.d. poeten Maja Darkest Karlsson.

Låt mig citera Sveriges tuffaste låt – 15 år and counting – Ken Rings Cutta Dom:

Tack till alla bröder som har stöttat mig
Tack till alla bröder som vill döda mig
Men Ken han vill inte gå hem

MAKEMAKE och alla andra alias går nu hem. Inte för att gömma sig, utan för att unna sig och mig – alla mig – att leva i The Gayness. Vi ses där.

mvh
Maja


A: Inte Vi – med Ylva Karlsson Elina Pahnke Moster Leif Rami Al-Khamisi – MAKEMAKE

B: Work III – MAKEMAKE

C: Ufo Legal Malmo Opera Edit – MAKEMAKE

D: Himmelen Dark And Legal Lullaby – MAKEMAKE


Maja Karlsson arbetar i olika form med ljud, musik och text för både uppdragsgivare och egen konstnärlig produktion. I Majas egna projekt undersöks gränserna för popmusik och balanserar mellan att vara tillgänglig och oroande, lättsmält och ångestfylld. Texterna har en framskjuten plats. Formen pendlar mellan 90-talspoesi, böner och bekännelser, politiska upprop och vardagliga ögonblicksbilder. Innehållet kretsar ofta kring mental ohälsa och samhällets och kulturens spår i kroppen. Några återkommande motiv är otillräcklighet, flykt och hudens främlingsskap.

Sedan 2001 har Maja släppt runt sexton skivor i egen regi, varav nio fullängdare. Under åren har Maja uppträtt under olika artistnamn för att avgränsa respektive projekt: Le Bombe, Just Like A Boy, 53CR37/SECRET, MAKEMAKE och A Hand In The Darkness.

Se mer av Majas projekt och ladda ner Angående Oxens År här!



Från redaktionellt urval.

Fyra ljudverk av Siri Landgren


A semblance of order
”For I believe that ideas about separating, purifying, demarcating and punishing transgressions have as their main function to impose system on an inherently untidy experience. It is only by exaggerating the difference between within and without, about and below, male and female, with and against, that a semblance of order is created.”

Mary Douglas

A semblance of order – Siri Landgren


More sides now
Baserad på Both sides now av Joni Mitchell.

More sides now – Siri Landgren


Måbrakören, Bergsjön
Måbrakören tillhör Bergsjökyrkan i Göteborg. När jag hörde dem på konsert, slogs jag av den rikedom av uttryck som bodde i dessa åldrande röster. Utan ungdomens kroppsliga styrka hade de inte längre möjligheten att uppnå ett professionellt sound – och den neutralitet som kännetecknar det. Det här är i stället röster som vittnar om liv levda och sorger sörjda.

Måbrakören, Bergsjön – Siri Landgren


Closer
En låt skriven av The Tiny. 

Closer – Siri Mandolini


Siri Landgren
… tänker hellre i utopi än i kritik.
… är besatt av människors språk och röster.
… bor i Göteborg.
… älskar känslan av tanke och tanken på känsla.
… vill förstå hur ljud ger oss njutning.
… är trans. Men är rädd för ordet “är”…. vill hitta det materiella, köttsliga i det påstått abstrakta.
… är vilsen på flykt från den dammiga konstmusikvärld där hon är utbildad.
… är fascinerad av lögn men för mesig för att ljuga.


Se mer av Siri Landgrens arbeten här!



Från redaktionellt urval.

1 – Debut av Ljungen

Ljungen är Sebastian Törnquist, låtskrivare och musiker bosatt i Malmö som nu släpper sin sin debut-ep 1. Genom att varva minnen från barndomen med den nutida blicken på sig själv skapar han svensk indiepop som rör sig mellan dröm och verklighet med kroppens och naturens samspel som återkommande teman.

1 – Ljungen


Alvaret – Ljungen

Fyll mina sprickor med guld – Ljungen

En dödsmässa – Ljungen



Från redaktionellt urval.

Queers Against Fascism

Queers Against Fascism (QAF) är ett nätverk som skapar plattformar för queera antifascister. Sedan 2016 organiserar vi ett block i paraden under Sthlm Pride som samlar tusentals queers varje år. Syftet är att skapa ett brett antifascistiskt block, en slags temporär plats, där vi i rörelsen kan samla våra kamper under den gemensamma parollen Queers Against Fascism och göra paraden till en dag för handling och protest bortom regnbågskapitalismen.


Ta natten tillbaka – en audio walk

Den 8 mars 2021 tog QAF över radio Cyklopens studio och sände radio live under fem timmar. Inför sändningen bad vi olika personer skicka in minnen från tidigare 8 mars och/eller visioner om framtida demonstrationer. Med hjälp av det inskickade materialet skapade vi en audio walk i fem delar som leder lyssnaren längst demonstrations sträckan och vidare ut i natten. Genom dessa minnen och visioner önskar vi minska avståndet mellan oss och komma åt det kollektiva medvetandet samt våga vara sårbara med varandra.

Ta natten tillbaka (TNT) är en separatistisk demonstration som anordnas varje år på 8 mars i flera städer över hela världen. TNT i Stockholm brukar ta olika sträckor varje år, i QAF:s audio walk vandrar vi i minnet den väg som demon gick 2019. I den femte och sista delen kommer vi fram till Tjärhovsplan där vi håller ett tal skrivet av QAF samma år.

Ta natten tillbaka – en audiowalk – QAF

Vandringen består av fem delar. Här kan du lyssna på vandringens olika delar som separata spår.


Brev från framtiden

Brev från framtiden är ett ljudverk skapat av QAF inför Radio 8 mars 2021. QAF har under flera år undersökt kollektivt skrivande som ett sätt att göra text och skapa en gemensam röst. Vi är intresserade av den kontrollförlust och kreativitet som uppstår i sökandet efter den delade mångfacetterade rösten. Brev från framtiden undersöker den kommande förändringen i medvetandet, en process som också gör nuet mer begripligt.

Brev till framtiden – QAF



Från redaktionellt urval.

NYRELEASE av Eva Warbergs hyllade skiva – då & då

då & då – Eva Warberg

I samband med SAQMI Play’s senaste avsnitt med Eva Warberg och Nasrin Pakkho släpps nu Eva Warbergs hyllade skiva då & då från 2004 för första gången digitalt. Nyreleasen görs av SAQMI tillsammans med Arkivet för Rosa Brus. 


Så här skriver Eva inför nyutgåvan av sin skiva då & då, 2021:

”Jag har använt mig av musik som ett sätt att göra skillnad och uttrycka ‘min röst’. Låten Överallt, som skrevs till den lesbiska kören Lucky Lips när vi åkte till Stockholm 1992, har levt vidare i olika HBTQ sammanhang, b la i filmen Regnbågens Sång av Nasrin Pakkho. Tack vare SAQMI kan nu resten av musiken, många år senare, resa vidare.

“jag reser långsamt så att jag hinner med 
följa det landskap som rinner i mitt blod”

Eva Warberg, maj 2021.


1 Blå blå dörrar – Eva Warberg

2 Svarta fåglar – Eva Warberg

3 Överallt – Eva Warberg

4 Havet – Eva Warberg

5 Hemligheten – Eva Warberg

6 Lugn och långsam – Eva Warberg

7 Här skall bli luft och ljus – Eva Warberg

8 Dom kan marchera – Eva Warberg

9 Hösttankar – Eva Warberg

10 Okända kvinnan – Eva Warberg

11 Mötet – Eva Warberg

12 Jag reser långsamt – Eva Warberg


Texter från skivkonvolutet, 2004:

Skivan är ett projekt för att dokumentera delar av den musik jag skrev mellan 1979 – 1995. 

Ett stort tack till Nasrin Pakkho som fick bollen att börja rulla, till Guje Göland och Nettan Selin som tog emot passningen och som envist samlade in pengar, till Emma Linderoth som gjort omslaget och till alla vänner och bekanta som genom att stödköpa gjorde projektet möjligt. Tänk att få spela in en skiva. Otroligt.

En fanfar till  musikerna Christina Kjellson, Dan Johansson och Erika Granström för er generösa inställning och för er lekfulla, kreativa musikalitet. Jag har lärt mig massor av er!!

All text och musik av Eva Warberg.
Musikerna klädde upp låtarna i de finaste kläder och de fick ett nytt liv. 
Mixad av Dan Johansson
Copyright: Saheli produktion 2004


Recension i QX – 20041225:

“Kanske är hon redan känd i vissa lesbiska kretsar men för mig och säkert många andra är Eva Warberg en ny bekantskap. Låtmaterialet på då & då är skrivet under en knapp tjugoårsperiod men har inte samlats på skiva förrän nu. 

Texterna är uttalat lesbiska och även ett par rader med politiska budskap har smugit sig in i låtarna. Den röda tråden är dock poetiska visor om kärlek och relationer. Text och musik för tankarna till både Eva Dahlgren och Lisa Ekdahls dito. Och även om Eva Warberg inte riktigt håller samma klass som dessa två superstars, är hon en bit på väg. Det är inte att ta miste på att hon sjunger direkt från hjärtat och trots att flera av spåren har flera år på nacken har  de behållit sin aktualitet. Kanske både på gott och ont. 

Som flata törstar man ofta efter texter med lesbiska inslag, och vill man stilla detta behov fungerar då & då alldeles utmärkt”.

Chavah Selander


Eva Warberg blev aktiv i den lesbiska rörelsen på Kvinnohuset i Göteborg 1979 och var med i olika musikgrupper på Huset för att sedan gå med i Lesbiska Feminister. Eva var med i gruppen som startade Kvinnofolkhögskolan 1985 och arbetar sedan dess på skolan som lärare i genus, samhälle och religion. Eva jobbade med filmkurser på skolan under många år bland annat med Nasrin Pakkho. Evas berömda sång Överallt komponerades för den lesbiska kören Lucky Lips inför en spelning på Medborgarhuset i Stockholm 1992. Låten är även titel för Christina Kjellssons och Owe Dahlströms film Överallt om RFSL Göteborg från 1995 som visades den 6 februari 2021 i programmet Vi finns överallt som SAQMI arrangerade tillsammans med Göteborg konst.


Skivan finns nu även tillgänglig på Spotify mfl.

Stort tack till Amanda Lindgren som jobbat hårt för att vi alla ska kunna få ta del av Evas musik igen.



Från redaktionellt urval.

Jon Ely Xiuming

Jon Ely Xiuming är en ickebinär third culture queer som hijackar konsthögskolor och skriver poesi, ungdomsromaner, kärleksbrev bland annat. 

Till oss som aldrig skrev något under #MeToo – Jon Ely Xiuming

Hemma – Jon Ely Xiuming


Låten om det var 2007 är en av låtarna på EP:n OHAVSDJUR en bladning mellan poesi och musik och ett samarbete mellan Jon Ely Xiuming (suedi alien) och Erik Annerborn [plant emoji] som är musikproducent och ljuddesigner. 

om det var 2007 – Jon Ely Xiuming och Erik Annerborn



Från redaktionellt urval.

powervacua

Vincent Duraud (powervacua) is a transdisciplinary artist, whose work is interested in reference shifting, togetherness, and the space carved by lived experiences in human understanding. Patchwork-sighted, they have worked with photography, video, installation, text, sound & performance, separately or in combination, exploring themes of norms, narratives and alternative systems. They have prioritized self-organized spaces & collective processes, and are one fourth of queer collective ‘fake daughter’, which has run events online & at the höjden studio cooperative.

Från redaktionellt urval.

OFF HIGHWAY

OFF HIGHWAY​ är en scenkonstduo bestående av Indra Linderoth och Nina Jeppsson. Sedan 2016 har de utforskat relationen mellan publik och performer, utifrån tron på konstens specifika möjlighetsuniversum. Att konsten kan, och borde, överskrida och upplösa verklighetens fixerade kategorier, idéerna om jaget och vad en människa är…
För att öppna sig för något… För att möta något…
Världen, sig själv, varandra. En verklig interaktion.
I både smärta och njutning.

Indra och Nina​ är scenkonstnärer utbildade på skådespelarprogrammet vid Stockholms Dramatiska Högskola. De är grundare av performancegruppen TIR (2008) som skapat ett flertal scenkonstverk i bl.a. Stockholm, Köpenhamn och Istanbul, samt grundare av Jordbro Stadsteater (2012) – en manifestation för det gemensamma och en aktion mot privatiseringar, gentrifiering och mot hela det kapitalistiska systemet. Sedan våren 2016 experimenterar de med röst, lyssning, riktning och nu-tystnad under namnet OFF HIGHWAY.


FOG & FOX​ TOUR – OFF HIGHWAY

FOG & FOXTOUR​ är en performance-konsert för röst och loop-pedal i vilken OFF HIGHWAY​ berättar poetiska och morbida fabler med non(common)sense-moral. Den turnérade 2017 på bl.a. Jordbro fritidsgård, Cyklopen och Tensta Konsthall i Stockholm och Kontrapunkt, Inter Arts Center och Skånes Konstförening (med en manlig krokimodell i förgrunden) i Malmö. Låtarna är inspelade i en enda tagning.

Mix: Kent Olofsson

Stora Varelser Med Minnesförlust – OFF HIGHWAY

Stora varelser med minnesförlust​ är ​ett samtal mellan Indra Linderoth och Nina Jeppsson. Om konsten, tiden och varandet. Inspelat på Orionteatern i Stockholm och Inter Arts Center i Malmö hösten 2020. Samtalet är tillägnat Turteatern på deras 50-årsjubileum.

Från redaktionellt urval.

Arash

Arash Arfazadeh beskriver sina akusmatiska ljud som omvänd musique concrete eller neosurrealism. Med rötter i psykedelisk konst- och klubbmusik försöker han genom helt elektronisk syntes ifrågasätta samplingkulturens upptagenhet av kulturella referenser. Han syftar till att genom ljudens taktila materialitet trigga kroppsminnen hos lyssnaren som ett sätt att kringgå den analytiska hjärnan och uppmanar till ett mer direkt sinnligt förhållningssätt.

Hans debutalbum Alexithymia (oförmågan att identifiera eller namnge känslor) handlar om ett emotionellt uppvaknande ur modernismens avsjälade idévärld berättat genom ett självbiografiskt narrativ.

Foto: Luis Alberto Rodriguez

Från redaktionellt urval.

Soundcloud logo